Skuteczna dieta – czyli czy można schudnąć tanio i na długo?

Określenie „skuteczna dieta” budzi w większości z nas negatywne skojarzenia. Po pierwsze – wydaje się nam, że to długa lista samych zakazów. Po drugie – wyobrażamy sobie, że z pewnością zrujnuje nasz portfel. Udowadniamy, że … da się schudnąć – tanio, skutecznie i na dodatek ze smakiem. Ale zacznijmy od początku …

Czy drogo zawsze oznacza skutecznie?

Niestety nie, a składa się na to wiele różnych czynników. Jednym z nich jest brak odpowiedniej wiedzy. Sam kurs dietetyki to za mało, aby móc skutecznie odchudzać innych. Po drugie – wielu dietetyków stosuje jeden i ten sam program dietetyczny w stosunku do każdej osoby, jaka się do nich zgłasza. Skuteczna dieta powinna przede wszystkim uwzględniać nasze preferencje, ale również produkty, których – najczęściej ze względów zdrowotnych – nie tolerujemy. Po trzecie – skuteczne odchudzanie pod okiem profesjonalisty wymaga też jego wsparcia na każdym etapie walki z kilogramami. Ten punkt często jest pomijany zarówno przez pacjentów, jak i przez samych dietetyków, podczas gdy współpraca to połowa sukcesu na drodze ku szczupłej sylwetce. I wreszcie po czwarte – często za odchudzanie innych biorą się osoby, które same na sobie przetestowały dany sposób żywienia i uznały, go za „złoty” środek. To spory błąd, który może nas kosztować nawet utratę zdrowia.

Skuteczne odchudzanie bez specjalisty – podstawowe zasady

Jak zatem przeprowadzić skuteczną dietę nie tracąc całej pensji oraz utrzymując efekty? To proste. Po pierwsze – wyeliminować z jadłospisu tzw. puste kalorie, czyli unikać słodyczy, zrezygnować z gotowych produktów oraz ukochanych słodkich i słonych przekąsek. Po drugie – stworzyć sobie listę zdrowych zamienników ulubionych, ale tuczących produktów. Po trzecie – włączyć do menu zwiększoną ilość warzyw oraz owoców. Te drugie świetnie sprawdzą się w roli słodkiego przerywnika. Pierwsze natomiast to patent na opanowanie głodu. W miejsce ulubionego schabowego z panierką sięgnąć po smażonego na oleju rzepakowym (jednym ze zdrowszych i tańszych gatunków) fileta z kurczaka. Panierkę można zastąpić mąką pełnoziarnistą lub otrębami. W jadłospisie powinny też pojawiać się codziennie 2-3 litry wody (niegazowanej).

Tanio ale skutecznie i na długo – lista produktów i sprawdzone sposoby

Jakie konkretnie produkty warto włączyć do diety, aby wesprzeć proces odchudzania? Oto podstawowa lista: jabłka, banany, kasze, ryż, płatki owsiane, szpinak, kurczak, tuńczyk, chudy twaróg, jogurt naturalny, jogurt grecki, wafle ryżowe, kukurydziane, gryczane, owsiane czy orkiszowe, jajka gotowane, olej rzepakowy lub słonecznikowy. Komponując dania warto też posiłkować się przyprawami. Wśród tych, które mogą nam pomóc powinny znaleźć się m.in.: pieprz cayenne, chilli, imbir, bazylia, sól himalajska, cynamon, kurkuma. Możemy też sięgać po chrzan (ale bez dodatku śmietany i cukru), musztardę, ketchup (najlepiej ostry) oraz przecier pomidorowy (także bez dodatku cukru). Jak skutecznie przeprowadzić taką dietę i utrzymać jej efekty? Najważniejsze to przestawić się na zdrowe nawyki, jak:

  • picie wody co 30-60minut – szklanka lub butelka 50ml;
  • jedzenie o tych samych porach – organizm szybko zanotuje sobie, po jakim czasie robi się głodny;
  • w chwili głodu sięganie po owoce lub warzywa – mają sporo błonnika więc wypełnią żołądek.

Naszym sprzymierzeńcem jest również ruch – niektórzy wręcz twierdzą, że jest to najtańszy sposób na odchudzanie. Wystarczy spacer 30minutowy, ale odbywany codziennie lub przynajmniej 5 razy w tygodniu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *